7. Boğaziçi Film Festivali’nde Ortak Yapım Süreçleri Konuşuldu
7. Boğaziçi Film Festivali kapsamında Akademi Beyoğlu’nda “Bağımsız Filmler İçin Ortak Yapım Süreçleri” adlı panel gerçekleştirildi.
Katılımın yoğun olduğu panelde konuşmacı olarak TRT 1 Kanal Koordinatörü Cemil Yavuz, Yunan yapımcı Konstantinos Kontovrakis ve Film Code’dan yapımcı Halil Kardaş yer aldı. Panelin moderatörlüğünü ise Jozef Erçevik Amado üstlendi.
Ortak yapım üzerine temel ve detaylı bilgilerin konuşulduğu ve Türkiye’deki ortak yapım süreçlerinin masaya yatırıldığı etkinlikte sözü ilk olarak Cemil Yavuz aldı. Yerli yapımlara destek verirken dikkat ettikleri noktalar hakkında konuşan Yavuz, 12 Punto markasının çıkış noktasını açıkladı. “Buradaki ana hedefimiz Türk sinemasının hem nitelikli eser hem de finans problemini gidermek. Biz geçen seneye dek biz bir şekilde Kültür Bakanlığı’ndan destek almış filmlere destek vererek, toptan düzgün bir bütçe sunmaya çalışıyorduk. Ancak döviz krizinin ardından yurtdışına açılmak zor olmaya başladı. Bu yüzden 12 Punto aracılığıyla daha yapım aşamasındayken projeleri destekleyip yurt dışına açılabilmelerini sağlamayı hedefledik. Yurt dışına gidiş için belli maliyetleri karşılayalım, bunlara danışman bulalım ve yurt dışında ortak fonları kovalasınlar diye düşündük.” diyen Yavuz, geçen sene 4 tane ortak yapım ödülü, 4 tane de ön alım ödülü verdiklerini belirtti.
İmkanlar ne olursa olsun projenin başarısının içeriğe ve ekibe bağlı olduğunu belirten Yavuz, Türk sinemasının en önemli iki probleminin yapımcı ve kırsallığa takıntı olduğunu söyledi. Türkiye’nin yüzde sekseninin şehirlerde yaşadığının altını çizen Yavuz, gelen projelerin çok fazla oranda kırsal olmasının bir dezavantaj olduğunu belirtti. Oscar Akademi Başkanı’nın bile eleştiri olarak bunu söylediğini belirten Yavuz, “Her yıl gelen projelerin 200-300 tanesi kırsal temalı oluyor.” diye belirtti. Destek verdikleri projede önceliği çeşitliliğe verdiklerinin de altını çizdi.
Ortak yapım süreçlerinin yurt dışı ayağı hakkında bilgilendirmeler yapan Konstantinos Kontovrakis ise, karşılaşılan sorunların oldukça benzer olduğunu belirtti. Sıklıkla fonların yeterli olmadığını belirten yapımcı, farklı finansman kaynakları aranması gerektiğini belirtti. Uluslararası ortak yapımların belirli yasalar üzerine oturtulduğu için işleyebildiğini belirten Kontovrakis, “Bir taraftan uluslararası ortak yapımlar filminizi yapmanın bir yolu, hayatınızı kolaylaştıracak bir imkan. Ancak bir yandan da kendinizi daha büyük bir rekabete hazırlamanız gereken bir alan. Dolayısıyla bu da hayatınızı zorlaştıran bir şey. Hem bir gereklilik hem de bir zorlu bir mücadele.” diye belirtti. İçeriğin ortak yapım desteği alabilmek için en önemli nokta olduğundan bahseden yapımcı, hikayenin, çeşitliliğin ve yapımcıların en önemli ögeler olduğunu belirtti. Türkiye’nin yönetmenlik ve yapımcılık vasıflarının aynı kişi tarafından üstlenildiği ülkelerin başlarında geldiğini belirten Kontovrakis, “Bu tabii ki bir olanak. Yanlış ya da yasaklanmış bir şey değil. Ancak bu durum bazı soru işaretleri yaratabilir projelerle ilgili. Dolayısıyla birlikte çalışacağınız insanlar bulmaya çalışın. Film yapmak uzun, zorlu, karmaşık ve rekabet gerektiren bir süreç. Hem çok beceri ve bilgi gerektiriyor hem de yardım ihtiyacı doğuruyor.” dedi. Film yapımcılarının ortak yapım sistemlerine erişimi yoksa erişimi olan insanları bulmalarını öneren Kontovrakis, bunun hayatı kolaylaştırmak için çok önemli olduğunun altını çizdi.
Yapımcı Halil Kardaş ise ortak yapımlar konusunda iletişim kurmanın öneminden bahsederek, farklı uluslardan yapımcıların desteğini almanın projenin ulaşım ağını arttıracağını belirtti.
Cevapla
Tartışmaya katılmak mı istiyorsun?Katkıda bulunmaktan çekinmeyin!