İnandırıcı bir dünyada yer alan ilgi çekici karakterlerimizin bir amaç uğrundaki çabalarını, orijinal bir dille bir hikayeye yedirmeniz senaryo yazmak için yeterli değildir. Bir roman bu şekilde belki yazılabilir ama senaryo asla. Düz yazı ile uğraşan yazarın istediği bir şeyi anlatma, istediği bir yere gitme ve istediği gerilimi istediği karakterin bakış açısıyla verme özgürlüğü vardır. Senaryo yazarı ise, formüle değil ancak formata mahkumdur.
Senaryonun belirgin bir formatı vardır. Bu formatı görmezden gelmenin, size, hikayenize ya da izleyicinize bir faydası olmadığı gibi senaryonuzun da biçimini olumsuz yönde etkileyecektir. Hatta standart formatın (biçimin) dışında bir senaryo yazmak daha ilk aşamada elenmenize bile sebep olabilir. Ağır ağır kendi kendine sonunu hazırlamış olursun ve insanlar senaryonu okumaktan vazgeçerler.
Peki bundan nasıl bir ders çıkarmalı? Bir şey yapıyorsunuz, doğru yapın. Senaryonun kesin ve belirgin bir formatı (biçimi) vardır. Bu biçimden yoksun olan senaryolar, hak ettikleri yere yani çöpe atılırlar.
Senaryo yazarlığı, kağıt üzerinde film çekmektir. Yapılan iş görsel öykü anlatımı olduğu için, senaristin yapması gereken de sadece izleyicinin GÖRÜP DUYABİLECEĞİ şeyleri GENİŞ ZAMAN KİPİ ile yazmaktır.
Yazarın her zaman açık, az ve öz ve yaratıcı yazma kuralına uyması gerekir. Hem açıklama hem de diyalog kısmında, yazarın göstereceği yaratıcı öz, yazarın en büyük müttefiki ve en güçlü silahıdır.
Senaristin, sakız gibi uzayan diyaloglar ve insanın ruhunu karartan monologlar üzerinden hikayeyi anlatamayacağı gibi açıklama kısmında gereksiz ayrıntılara girerek senaryoyu boğmamalıdır. Buna kimsenin vakti yoktu ve senarist her zaman vakit sorununu göz önünde bulundurmalıdır. Senaryo yazarken 90 ile 120 dakika arasında hikayenizi anlatmanız gerekir. Bu çok uzun bir süre değildir dolayısıyla senaryo ekonomisi senaristin en sadık dostlarından biridir. Eğer yazdığın şey, öyküyü ilerletmiyor ya da karaktere yönelik bir şey söylemiyorsa, sil gitsin.
Bu kısımda, sahne yazımında nasıl daha ekonomik davranabileceğini öğrenmekle birlikte kağıt üzerinde yönetmenlik yapmaktan nasıl kaçınman gerektiğini göreceksin. Sayfa düzenindeki boşlukların önemini, sadece diyalogdan ya da sadece aksiyondan oluşan sayfalara neden yer vermemek gerektiğini öğreneceksiniz. Sitede bulacağınız sinema ve TV filmi örnek senaryoları, nasıl bir format izlemeniz gerektiğini açıklayacaktır.