Tür: Aksiyon/Macera
Süre: 115 dakika
Sinopsis: Yıl 1936, Arkeoloji bölümünde bir akademisyen ve maceracı bir mezar hırsızı olan Indiana Jones, Amerikan Ordusu tarafından, Nazi’lerin eline geçmeden, Eski Ahit Sandığını bulmakla görevlendirilir. Eski sevgilisi Marion ve uzun zamandır dostu olan Sallah ile birlikte, Indy Nepal’den Mısır’a ve Yunan adalarına taşan bir maceraya atılarak bir taraftan baş düşmanı Dr. Belloq ile mücadele ederken, değişik Nazi karakterleri ve Hitler’le çatışıp İncil’de bahsi geçen bu kıymetli hazineyi bulup bir silaha dönüştürmelerine engel olmaya çalışır.
Sekans Notu: Bu tür, aksiyon/macera filmlerinde, geleneksel ilk sekanstan önce kahramanımızı bir önceki macerasında gördüğümüz bir öncü sekans bulunur.
İlk Perde
Giriş Sekansı
Başkarakterin Tanıtılması: Güney Amerika, 1936. Sık ormanda, silahın tetiğinin çekildiği duyulur. Keşif ekibinin lideri Dr. Henry ‘Indiana’ Jones, elindeki kamçıyı ustalıkla kullanarak silahın tetiğini çeken haini ustalıkla etkisiz hale getirir. Indy korkusuz ve zekidir ancak bu zaman zaman sabırsız ve aşırı özgüven duymasıyla sonuçlanabilmektedir.
Aksiyon 1: Indy, mağaradaki heykeli aldığında devreye giren bubi tuzağından kurtulunca, Hovitos yerlileri tarafından kovalanır ve kıl payı bir deniz uçağına atlayarak oradan kaçar.
1 No’lu Kötü Adamın Tanıtılması (Baş Düşman): Dr. Rene Belloq – Küstah bir Fransız arkeolog. Aynı zamanda Indy’nin rakibi ve baş düşmanı. Belloq, Hovitos savaşçılarını kullanarak Indiana’yı sıkıştırıp öldürmeye çalışır. Sonunda, Indy’nin bacağını sakatlamak ve hayatını riske atmak pahasına elde ettiği heykeli çalar.
Sekans Bir
Hikayenin Dünyası: Egzotik ve Uluslararası – Güney Amerika, Nepal, Mısır ve Yunanistan. Yüksek seviyede macera, bolca aksiyon ve iyi adam Indy, kötü Nazilere karşı savaşır.
Statüko: İşine tutkuyla bağlı bir bekar. Gündüzleri arkeoloji profesörü olan Indy geceleri mezar soygunculuğuna soyunur. Ancak bunu asla kendi çıkarları ya da şöhreti için yapmaz.
Statüko Engeli: Indy’nin canı sınıfta olmak istemez. Nerdeyse sürekli sahaya çıkıp hayatını tehlikeye atan maceralara dalmak ister.
Dramatik Beklenti: Amerikan ordusunun ele geçirdiği bir istihbarata göre Almanlar Mısır’da büyük bir gizlilikle arkeolojik bir kazı yürütmektedir.
Başlangıç Kıvılcımı (1. Dönüm Noktası): Indy ve meslektaşı Marcus Brody, Almanlara ait telgrafı iki görevli askere deşifre ederler. Buna göre Nazilerin, Tanis adında antik bir şehri ve şehirde saklanan, sihirli ve mistik güçlere sahip Eski Ahit Sandığını buldukları anlaşılmaktadır.
Sekans İki
Başkarakterin Amacı: Naziler bulmada, Indy’nin sandığı ele geçirmesi gerekmektedir. Ancak bunun için öncelikle Ra’nın Asasına ait bir parçayı bulması gerekir. Nepal’e uçarak bu parçayı elinde bulunduran son kişi olduğuna inandığı Abner Ravenwood ile yüzleşir.
Yardım Karakterin Tanıtılması (Sevgili): Marion Ravenwood. Abner’ın kızı ve Indy’nin eski sevgilisi. Özgür, enerjik ve inatçı.
Sorunun Engeli: Abner ölmüştür. Hala Indy ile ayrıldıkları için biraz kızgın olan Marion, ilk başta madalyonun nerede olduğu konusunda Indy’ye yardımcı olmak istemez.
Sorunun Çözümü: Marion, daha fazlasının teminatı olarak Indy’den 3000 dolar avans alarak ertesi gün geri gelmesini söyler. Aslında, Indy’nin aradığı madalyonu boynunda gizlemektedir.
2 No’lu Kötü Adamın Tanıtılması (Kabadayı): Nazi ajanı, Toht. Meymenetsiz, sürekli siyah giyen ve sadist bir espri anlayışı olan birisidir. Madalyonun yerini öğrenebilmek için Marion’a işkence yapmak üzereyken Indy geri döner.
Aksiyon 2: Toht ve Sherpa ile olan silahlı çatışma Marion’un barının altüst olmasına neden olur.
Kilitlenme (2. Dönüm Noktası): Indy ve Marion madalyonla birlikte oradan kurtulurlar ancak Marion’un barı yerle bir olmuştur. Bunun üzerine Marion, Indy’ye yeni ortağı olduğunu kabul ettirir.
İkinci Perde
Sekans Üç
İkinci Perde Geriliminin Kurulması: Indy sandığı alabilmek için ne gerekirse yapmaya hazırdır.
Yardımcı Karakterin Tanıtılması (En Yakın Dostu): Sallah. Nazilerin kazısına sızmış bir dost. Zaman zaman gürültücü ve yaygaracı bir karakter olabilmektedir. Güvenilir bir dost ve sevgi dolu bir aile babasıdır.
Aksiyon 3: Kahire pazarında alışveriş yapmakta olan Marion ve Indy, Naziler tarafından kiralanmış eli kılıçlı Arapların saldırısına uğrar.
İlk İkinci Perde Engeli: Indy, bir sepete saklandıktan sonra iki Arap tarafından kaçırılıp patlayıcı yüklü bir kamyonete bindirilen Marion’u kurtarmaya çalışır.
Hata/Dallanıp Budaklanma: Indy yanlışlıkla kamyonetin sürücüsünü vurur. Yoldan çıkan kamyonet sonunda havaya uçar.
İşin Ciddiye Binmesi: Marion ölmesi üzerine Indy acısını viskiyle dindirmeye çalışır. Yanına gelen Nazi ajanları eşliğinde Belloq’un masasına götürülür. Nazilere yardım eden Belloq sandığı bulmaya ne kadar yaklaştıklarından bahsederek hava atar. Belloq, Indy’nin baş düşmanıdır.
Sekans Dört
Yeni İkinci Perde Engeli: Indy, Nazilerin Ra’nın kayıp parçasının bir kopyasını ele geçirdiklerini öğrenir. (Toht’un elindeki yanıktan sadece bir yüzünün kopyası vardır). Yarış başlamıştır.
Engelin Çözümü: Bir şaman, madalyonun iki yüzeyindeki sembollerin açıklamasını yaparken Indy ve Sallah Nazilerin yanlış yeri kazdıklarını fark eder.
3 No’lu Kötü Adamın Tanıtılması (Tiran): Albay Dietrich. Kahire kazısının başındaki acımasız Nazi.
İlk Doruk Noktası (3. Dönüm Noktası): Doğru ekipman ve eşyaların yardımıyla Indy yer altındaki harita odasına girmeyi başarır. Ra’nın asasını ve madalyonu kullanarak Indy sandığın gerçekte gömüldüğü yer olan Ruhlar Kuyusunun yerini öğrenir.
Sekans Beş
Yan Hikayenin Canlanması: Marion hala hayattadır. Indy Marion’u bir çadırda elleri ayakları bağlı halde bulur.
Yan Hikaye Engeli: Indy, Marion’un iplerini kesmez. Onu kurtarması Nazilere orada olduğunu belli ederek Sandık görevini tehlikeye atacaktır.
Hata/Dallanıp Budaklanma: Indy sandığa ulaştığını sandığı bir anda onu Belloq ve Nazilere kaptırır. Dietrich, Marion ve Indy’yi, ölmeleri için Ruhlar Kuyusuna hapseder.
Aksiyon 5: Ruhların Kuyusundan kaçış.
Aksiyonun Yükselmesi: Dinlenmeye fırsat yoktur. Bir aksiyondan diğerine atlarlar.
Sekans Altı
Aksiyon 6: Havada çatışma. Marion Nazi askerlerini makineli tüfekle tararken Indy bir Nazi boksörü ile yumruk yumruğa çarpışır.
En Zor İkinci Perde Engeli: Tek başlarına sandığı Nazilerin elinden geri almak.
Aksiyon 7: Indy, sandığı taşıyan kamyonu kaçırmaya çalışır.
Ana Doruk Noktası (4. Dönüm Noktası): Indy, Sandığı ele geçirebilmek için elinden gelen her şeyi denedi. Vuruldu, dövüldü, kamyonla sürüklendi ve sonunda başardı. Sandığı ele geçirdi.
Üçüncü Perde
Sekans Yedi
Üçüncü Perde Gerilimi: Sandıkla birlikte, onu ellerinden kaçırmadan Kahire’den kaçmaları gerekir.
Üçüncü Perde Engeli: Indy ve Marion Sandığı bir botla Amerika’ya getirmeyi denerler.
Hata/Dallanıp Budaklanma: Nazilere ait bir denizaltı gemiyi yakalar. Sandığı güverteye çıkarırlar. Marion, Belloq tarafından esir alınır. Kaçan Indy, denizaltının güvertesinde Yunan adalarına doğru ilerler.
Üçüncü Perde Şaşırtmacası (5. Dönüm Noktası): Elindeki roketatarı sandığa doğrultmuş olan Indy, Belloq ve Nazileri tehdit eder. Marion’u serbest bırakmazlarsa Sandığı havaya uçuracağını söyler. Belloq blöf yaptığını anlar.
Karakter Eğrisi: Savurduğu tehdidi yerine getiremese de Indy değişmiştir. Artık onun ödülü Marion’dur, sandık değil.
Sekans Sekiz
Son Engel: Yakalanan ve ıssız bir Yunan adasından tutulan Indy, Belloq ve onlarca Nazi askerinin elinden Marion ve sandığı kurtarmanın bir yolunu bulmak zorunda.
Zorunlu Sahne: Indy ve Marion bir kazığa bağlıyken Belloq sandığı açmak için bir Yahudi ayini düzenler. Ruhlar ortaya çıkar. Indy Marion’dan gözlerini kapamasını ister. Rızaları dışında serbest kalan ruhlar Nazi askerlerine saldırmaya başlar.
Çözülme: Toht, Belloq ve Dietrich dahil olmak üzere tüm Naziler oldukça vahşice öldürülürler. Ortaya çıkan ruhsal enerji sandığa geri dönüp kendini hapseder. Indy ve Marion kurtulur.
Yeni Statüko: Indy eski hayatına geri döner ancak bu sefer yanında Marion da vardır. Sandık, hükümete ait devasa bir depoya götürülerek bir kez daha gözlerden uzak bir şekilde unutulması sağlanır.